تبلیغات
دانشنامه علوم تجربی - رشد ، نوجوانی وبلوغ ( علوم سوم راهنمایی فصل 12 )
 
دانشنامه علوم تجربی
درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را
درباره وبلاگ


با عرض سلام
من محمود دره زرشكی دبیر علوم تجربی ناحیه 2 استان یزد هستم وبه شما خوش آمد می گویم . این وبلاگ جهت یادگیری آسان علوم دوره راهنمایی طراحی شده و شامل مطالب علمی و خلاصه درسها و نمونه سوالات مختلف می باشد. امیدوارم برای همه ی كاربران گرامی مفید واقع شود. منتظر انتقادات و پیشنهادات سازنده تان هستیم .

مدیر وبلاگ : محمود دره زرشكی
نظرسنجی
كیفیت مطالب و عملكرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می كنید ؟








برای مشاهده  مطالب مربوط به رشد و نوجوانی و بلوغ برروی تصویر زیر كلیك نمایید و درادامه خلاصه ای از درس را در پایین تصویر ببینید .

 

رشد:

زیست شناسان رشد را به معنای بزرگ شدن بخش ها تشكیل دهنده یك موجود زنده یا تشكیل بخش های جدید مشابه آنچه قبلا وجود داشته است می دانند. رشد در موجودات زنده به دو صورت افزایش تعداد سلول ها و افزایش برگشت ناپذیر اندازه سلول صورت می گیرد.

رشد در طی زندگی جاندار ادامه دارد اما نتیجه آن هموراه ساختاری كارآمد، جوان و زنده نیست در پیكر جاندار در حال رشد، همواره ماده سازی و تخریب هر دو انجام می شود وقتی ماده سازی بر تخریب برتری داشته باشد اندازه جاندار بزرگتر می شود وقتی تخریب بر ماده سازی برتری داشته باشد پیری فرا می رسد.

بلوغ:

بلوغ به مجموعه ای از تغییرات بدنی و روحی كه بین دوران كودكی و نوجوانی پیش می آید و تا جوانی ادامه می یابد بلوغ می گویند در دوران نوجوانی و بلوغ دخترها و پسرها یك دوره ی سریع رشد بدنی را تجربه می كنند.

این تغییرات در دخترها یك یا دو سال زودتر از پسرها شروع می شود.

در دخترها تغییرات سریع از 11 الی 12 سالگی و در بیشتر پسرها از 13 الی 14 سالگی آغاز می گردد.

 

انواع بلوغ:

 1- جنسی

 2- جسمی

 3- روانی

 4- اقتصادی و اجتماعی

 5- شرعی

 

1- بلوغ جسمی: منظور از بلوغ جسمی، رشد و تكامل اعضای بدن است كه طی آن رشد استخوان و سایر اندام ها به مرز نهایی خود می رسد.

2- بلوغ جنسی: شایع ترین نشانه های بلوغ در این مرحله ظاهر می شود، علائم بلوغ جنسی، ظهور صفات ثانویه جنسی است.

3- بلوغ روانی: نوعی تكامل روحی است كه قدرت تشخیص مسائل و مصالح زندگی را به انسان می بخشد، در این حالت فرد، قبول مسئولیت های اجتماعی قدرت رویارویی با مشكلات پیچیده پیدا می كند.

4- بلوغ اقتصادی: هنگامی كه فرد از نظر تامین معاش و اداره ی مستقل اقتصادی بتواند برخود متكی باشد از نظر اقتصادی بالغ شده است.

5- بلوغ شرعی: فقه شیعه سن بلوغ را برای پسران 15 سال قمری و برای دختران 9 سال قمری در نظر گرفته است. در میان اهل تسنن متفاوت است. در این زمان نوجوان به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل خواهد نمود.

 

تغییرات عاطفی:

در دوران بلوغ تغییرات عاطفی و روانی زیادی در نوجوان به وجود می آید و لازم است نوجوانان از خود مراقبت بیشتری به عمل آورند.

 

در این دوران حساسیت ها، به خود گرفتن ها و زود رنجی ها بیشتر از سایر دوران ها در نوجوان تاثیر  ایجاد می كنند در این دوران نوجوانان برای ایمنی خاطر نیاز دارند كه:

1) قابل ارزش باشند

2) در تصمیم گیری ها شركت كنند

 

عواطف در رفتارها:

عكس العمل های عاطفی یا رفتار ناشی از عواطف، عكس العملهایی است كه در اثر پیدایش انگیزه به وجود می آیند مهمترین عواطف شامل شد، دوام و تاثیرات داخلی است.

عواطف تحت تاثیر تربیت قرار دارند اما در طول عمر دوام دارند، عواطف شدید می توانند در دستگاه های مختلف مانند تنفس، گردش خون، هورمون ها، ماهیچه ها تغییرات زیادی ایجاد كنند.

 

ایمنی خاطر:

منظور از ایمنی خاطر، فارغ بودن از نگرانی ها و ترس های بی مورد و زندگی كردن به آرامی و خوشی است و زمانی شخص دارای ایمنی خاطر است كه بر نیروهایی درونی او را آزار می دهند پیروز شود.

مثلا یك نوجوان ساعت ها وقت خود را جلو آینه سپری می كند تا مبادا در نظر دیگران زشت جلوه نكند، برای اغلب انسانها ایمنی خاطر چیزی بیشتر از خوراك و مسكن است.

 

انسان موجودی است كه در این دوران به ارزشمند بودن, پیشرفت، تصمیم گیری، دوست داشتن خلاقیت اهمیت بیشتری می دهد، بنابراین نیازهای عاطفی خود را با آثار مختلف مانند، نقاشی، نوآوری هنری و علمی، تدوین آثار ادبی، كار دستی، ....... بروز می دهد و در نهایت دوست دارد كه خودش باشد و خود تصمیم بگیرد.

 

واكنش های دفاعی (Defenisve Reaction):

برخی از افراد با استفاده از روش هایی به نام واكنش دفاعی با افكار مقابله می كنند كه گاهی این واكنش ها مفید و گاهی مضرند واكنش دفاعی اكتسابی هستند و طبیعی محسوب می شوند، و افراد از آن به عنوان محافظی در برابر اضطراب و تشویش شدید برای جلوگیری از خدشه دار شدن شخصیت انسانی به كار می رود. 

 

انواع واكنش های دفاعی:

1) بازگشت: گاهی افراد برای فرار از مسئولیت و یا مشكلات فرار روی خود آرزوی كودك بودن می كند.

2) خیال بافی: گاهی شخص به عالم رویا و خیال فرو می رود و شكست های خود را با خیال و اوهام جبران می كند.

3) جابجایی، جایگزینی: گاهی واقعیت، ناخوشایندی برای نوجوان (فرد) رخ می دهد او می كوشد مسئولیت آن را به گردن دیگری بیندازد و برای آنها مقصر پیدا كند، در این شرایط هدفی كه شانس بیشتری دارد جایگزین می گردد.

4) جبران نقص: گاهی نوجوان(فرد) با پنهان كردن واقعیت، خود را عكس آنچه هست نشان می دهد، مثلا بعضی اشخاص در شرایطی خود را شخص شجاع یا مودب نشان می دهند كه این ویژگی ها را ندارند این نوع واكنش جبران نقص نام دارد.

 





نوع مطلب : آموزش علوم سوم راهنمایی، 
برچسب ها : بلوغ، نوجوانی، تغییرات عاطفی، واكنشهای دفاعی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد تقویم

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت