تبلیغات
دانشنامه علوم تجربی - نوجوانان بخوانند
 
دانشنامه علوم تجربی
درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را
درباره وبلاگ


با عرض سلام
من محمود دره زرشكی دبیر علوم تجربی ناحیه 2 استان یزد هستم وبه شما خوش آمد می گویم . این وبلاگ جهت یادگیری آسان علوم دوره راهنمایی طراحی شده و شامل مطالب علمی و خلاصه درسها و نمونه سوالات مختلف می باشد. امیدوارم برای همه ی كاربران گرامی مفید واقع شود. منتظر انتقادات و پیشنهادات سازنده تان هستیم .

مدیر وبلاگ : محمود دره زرشكی
نظرسنجی
كیفیت مطالب و عملكرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می كنید ؟








چهارشنبه 15 تیر 1390 :: نویسنده : محمود دره زرشكی

در زندگی روزمره شما با مسائل زیادی سرو كار دارید: مدرسه، فعالیت های خارج از مدرسه، دوستان، خانواده و هزاران مورد دیگر.

اما چطور باید از عهده ی  این همه فعالیت، مسئولیت و اجبار برآمد؟ تنها راه ، متعادل بودن است. یعنی شما باید به هر دو جنبه روحی و جسمی خود به یك اندازه توجه كنید: خوب غذا بخورید، نرمش كنید، اضطراب را از خود دور كنید، با اطرافیان خود ارتباط برقرار كنید، اعتماد به نفس داشته باشید و اهداف خود را مشخص كنید.                  به ادامه مطلب بروید

نیروی تعادل

اكثر ما سعی می كنیم متعادل زندگی كنیم، ولی با وجود این خیلی از اوقات احساس خستگی می كنیم. برای برطرف كردن این حس اولین قدم این است كه برای خود مشخص كنید مهمترین عوامل در زندگیتان چه چیزهایی هستند. به این ترتیب شما خواهید توانست بهتر تصمیم بگیرید و از وقتتان بهتر استفاده كنید . یكی از روشهایی كه ممكن است به شما كمك كند در زیر آمده است:

فهرستی از ده چیزی كه برایتان اهمیت خاصی دارند تهیه كنید. به خاطر داشته باشید چیزهایی ، هم كه در زندگی آرزوی داشتن آنها را دارید در این لیست ذكر كنید و به ترتیب اهمیت بنویسید.

به عنوان مثال

·از قید دوستان مزاحم خلاص شدن

·خوردن غذاهای سالم

·دستیابی به یك مقام علمی در مدرسه

·پرداختن به ورزش مورد علاقه

·رفتن به مسجد و دیگر اماكن مذهبی

·گذراندن اوقات با خانواده

·داشتن اوقات فراغت برای انجام فعالیت های مورد علاقه

·رفتن به كلاس های آموزشی

·و...

لیست خود را مرور كنید و ببینید كه آیا این موارد واقعاً برای شما از اهمیت خاصی برخوردارند؟ فكر كنید كه تأثیر این كارها در زندگی روزمره شما چه خواهد بود.شاید نیاز باشد تغییراتی در این لیست ایجاد كنید.

الان وقت عمل است

شما اهدافتان را در زندگی مشخص كردید، یا لااقل به آنها فكر كردید. حالا چه؟

برای برقراری تعادل در زندگی روزمره خود ، راه كارهایی اتخاذ كنید:

·انعطاف پذیر باشید: وقتی به برنامه های روزانه خود فكر می كنید كمی واقع بین تر باشید، در برنامه روزانه خود جایی را هم برای اتفاقات غیر منتظره بگذارید. شاید تكالیف مدرسه تان بیشتر از آنچه شما فكر می كنید طول بكشد. تنظیم همه این كارها ممكن است، فقط باید كمی انعطاف پذیر بود.

·خوش بین باشید: هر اتفاقی یك جنبه مثبت و یك جنبه منفی دارد. اما اگر شما مثبت بنگرید، می توانید استرس و اضطراب را از خود دور كنید. فرض كنید در خیابان در حال قدم زدن هستید كه متوجه می شوید یكی از دوستانتان در اتومبیل در حال رانندگی است و از كنار شما می گذرد. یك انسان منفی پیش خود می گوید" به من بی توجهی كرد، حتماً اتفاقی افتاده و از دست من عصبانی شده." ولی یك انسان مثبت می گوید:" حتماً متوجه من نشده ؛ وقتی به منزل رسیدم حتماً با او تماس می گیرم." می بینید كه انتخاب این طرز فكر به نفع خود شماست.

·از قبل خود را آماده كنید: همه كارهای خود را برای آخرین لحظه نگذارید. از قبل تصمیم بگیرید كه می خواهید چه لباسی بپوشید. در طول سال درسهایتان را بخوانید و... . اگر فكر می كنید كارهایتان خیلی به هم پیچیده شده است همین حالا همه چیز را متوقف كنید و تصمیم خود را بگیرید. ببینید كه كدامیك از اهمیت بیشتری برخوردار است؛  اول به آن رسیدگی كنید.

·آرامش داشته باشید: تا به حال شنیده اید كه برنامه ریزی منظم باعث آرامش خاطر می شود؟ مطمئناً در روزهایی كه مشغله بیشتری دارید، بیشتر به استراحت نیازمندید. استراحت كنید، و بدانید كه در هنگام استراحت، بدن و مغز شما در بهترین وضعیت خود هستند. استراحت به موقع ، در كاهش اضطراب و افزایش تندرستی شما نیز بسیار مؤثر است.

·اما چطور آرامش بگیریم؟ آرام بنشینیم و چند نفس عمیق بكشیم؟ وقت خود را با دوستان بگذرانیم؟ما به شما 8 روش كسب آرامش پیشنهاد می كنیم، می توانید با توجه به روحیات خود یكی از این روشها را امتحان كنید.

1 - یك ربع در یك اتاق آرام كه فقط نور یك شمع آن را روشن كرده بنشینید.

2 - چشمانتان را ببیندید و به چیزهای خوب فكر كنید.

3 - به كمك یك فیلم آموزشی، "یوگا" كنید.

4 - كتابی در مورد مكانی كه هرگز به آنجا نرفته اید مطالعه كنید.

5 - در دفترچه خاطرات خود، از احساسات و افكار خود بنویسید.

6- دكوراسیون اتاق خود را عوض كنید(البته با اجازه پدر و مادرتان).

7 - یك نفس عمیق بكشید و 5 ثانیه نفس خود را حبس كنید، بعد به آرامی آن را بیرون دهید. ده مرتبه این كار را تكرار كنید.

8 - به حمام بروید.

برای خود یك "محل اختصاصی" درست كنید

همه نوجوانان علاقه دارند كه قسمتی از وقتشان  را در اتاق خود بگذارند، ما چند راه برای ساختن یك ” محل اختصاصی“ به شما پیشنهاد می كنیم:

·اطراف خود را پر از چیزهایی كنید كه شما را شاد می كنند، مثل عكس دوستان، یادگاری ها و...

·محیط خارج را به داخل خانه بیاورید. اتاق خود را با گل و گیاهان تازه تزئین كنید.

·به لباس ها و وسایل خود نظم و ترتیب دهید تا بتوانید به راحتی پیدایشان كنید.

·بخشی از اتاقتان را به وسایل مدرسه اختصاص دهید و همه تكالیفتان را در آن گوشه انجام  دهید.

·اگر اتاق را با خواهر و برادرهایتان شریك هستید روی زمین مرزی تعیین كنید.

 برقراری رابطه

رابطه ای كه با خانواده، دوستان و اطرافیان خود دارید می تواند در احساسات و حتی وضعیت جسمانی شما بسیار مؤثر باشد. روابط خوب و محكم می تواند از نظر روانی تأثیر بسیار مناسبی در شما ایجاد كند.

رابطه دوستی

با هم خندیدن و گریستن، از یكدیگر چیزی یاد گرفتن، ورود به یك جمع جدید و كسب تجارب جمعی و هزاران مورد دیگر، چیزهایی هستند كه شما در روابط دوستانه به دست خواهید آورید. بسیاری از شما، به دوستانتان به اندازه پدر و مادرتان اهمیت می دهید. عمر بعضی از دوستی ها به اندازه عمر اعضای آن است. ولی بعضی دیگر به دوره های مختلف زندگی وابسته است؛ مثلاً وقتی از كودكی خارج شده و به یك نوجوان تبدیل می شوید دوست هایتان هم عوض می شوند . یا وقتی از دبستان به راهنمایی می روید ممكن است حتی نسبت به كسی احساس صمیمیت كنید كه قبلاً نمی كردید، زیرا انسان ها همواره به دنبال كسانی هستند كه ارزشها و علایقشان با هم سازگار است.





نوع مطلب : مطالب عمومی ( دانستنیها )، 
برچسب ها : نوجوانان بخوانند،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد تقویم

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت